تحریک نخاع ممکن است درد نوروپاتی دیابتی را تسکین دهد

10نوامبر 2020 - طبق مطالعه ای که در نوزدهمین نشست سالانه ی انجمن بیهوشی منطقه ای آمریکا و پزشکی درد، بطور مجازی- از 20 تا 22 نوامبر- ارائه خواهد شد، تحریک نخاع با فرکانس پایین(SCS) می تواند برای درمان نوروپاتی دیابتی(DN) دردناک موثر باشد.

دکتر اریکا پیترسن، از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آرکانزاس و همکارانش به طور تصادفی (1: 1) 216 بیمار مبتلا بهDN دردناک را برای 12 ماه و بیشتربا تحریکاتیبا فرکانس 10 کیلوهرتز(ساخت شرکتNevro Corp  ) همراه با مدیریت پزشکی مرسوم( CMM) یاCMM به تنهایی (103 بیمار) درمان کردند. این یک تجزیه و تحلیل موقت بود و پیگیری آن 24 ماه طول کشید.

محققان هیچ عوارض جانبی مرتبط با مطالعه را در گروه کنترل گزارش نکردند، همچنین از 16 عارضه جانبی مرتبط با مطالعه هیچ یک در گروهSCS + CMM مشاهده نشد. در گروه 10 کیلوهرتز SCS بهمراه CMM، دو عفونت مربوط به عمل وجود داشت که بیانگر نرخ عفونت 1.8 درصدی بود. از نظر دستیابی به 50 درصد تسکین درد، بدون بدتر شدن مشکلات عصبی ابتدای تحقیق، یک تفاوت معنی دار بین گروه های درمانی گزارش شد. در پیگیری سه ماهه ، اختلافاتی نیز در نتایج درد اندام تحتانی، نرخ پاسخ دهندگی و بهبودهای حسی ارزیابی شده توسط محققان، گزارش شد. بهبودهای مشابهی در گروه های درمان از نظر سلامتی و عملکردهای مرتبط با کیفیت زندگی از جمله تأثیر درد بر خواب و درک کلی تغییر، مشاهده شد.

نویسندگان اظهار داشتند که این نتایج اولیه برای بیماران DN دردناک که به مراقبت های معمولی پاسخ نمی دهند، دلگرم کننده است.

چندین نویسنده روابط مالی خود را با صنعت تجهیزات پزشکی فاش کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-spinal-cord-ease-diabetic-nerve.html